سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آکادمی آموزشی پنگوئن | مشاوره کنکور، برنامه ریزی، معرفی منابع و.

تو فرمول خودتو داری پس برای یک برنامه ریزی خوب برای کنکور تقلید ممنوع!

بیشتر بزرگان تعلیم و تربیت متفق النظرند که هر انسانی ممکنه از پس کار‌های مختلف بر بیاد اما برای خودش بهتره که به کاری مشغول شه که برای اون ساخته شده. شک نکن وقتی با طبیعت و علاقه‌مندی‌هات همسو شدی در سرازیری پیشرفت قرار می‌گیری. اما نکته‌ش چیه؟ 

یادت باشه این سرازیری برای تو ممکنه سر بالایی بسیار نا امید کننده‌ای برای دوستت باشه!

چقدر به برنامه درس خوندن برای کنکور اعتقاد داری؟

در انجام هر پروژه ای برنامه ریزی حرف اول و آخر رو می‌زنه. همین اول کار لطفا به این سوال جواب بده که تا چه حد به وجود یک برنامه درسی برای کنکور نیاز احساس می‌کنی؟ تا چه حد معتقدی که هم خودت می‌تونی برنامه بریزی هم اجراش کنی؟ اینو برای این می‌پرسیم که مطمئن باشیم تصمیم نهاییت رو گرفتی و به این درک عمیق رسیدی که حالا که هدف داری پس باید نهایت تلاشت رو بکنی و دست از تنبلی و بهانه آوردن برداری. حالا اگه موافقی بزن بریم ببینیم برنامه ریزی کنکور به سبک آلفرد هیچکاک چی هست اصلا!

سری بزنید به : برنامه ریزی کنکور

 

قدم اول برنامه کنکور ریاضی: کدوم رشته و کدوم دانشگاه ؟

کلاً قبل از انجام هر کاری باید هدف اصلی خودت از اون کار رو مشخص کنی، چون این هدف به مسیرت معنی می‌ده و انگیزه و تلاشتو چند برابر می‌کنه. پس اولین کارت در زمینه‌ی ریختن یه برنامه کنکور ریاضی باید این باشه که با در نظر گرفتن علایق و سلیقت، استعدادت، شرایط و امکانات مادی و خانوادگیت و موضوعات مهم دیگه رشته و دانشگاه مورد علاقه خودتو انتخاب کنی تا بتونی با آگاهی کامل براش بجنگی و بهش دست پیدا کنی.

آیا لازمه کلاس کنکور بری؟

هیچ وقت فراموش نکن که «کلاس کنکور لازمه‌ی موفقیت نیست» و شرکت کردن در اون فقط یه انتخاب شخصیه. جواب این سوال بستگی به خودت و شرایطی که داری، داره. مثلاً بعضیا خودآموز هستن و به‌راحتی می‌تونن با تو خونه درس خوندن و توجه به جزییات کتاب‌های درسی و جزوه‌ها، استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی و شرکت تو آزمون‌های مختلف مطالب رو یاد بگیرن.

سری بزنید به : برنامه ریزی کنکور ریاضی

 

سوال اول درباره برنامه کنکور انسانی : می‌خوای چی کاره شی؟

یکی از نکات مهمی که باید از همون اول درباره‌ی برنامه ریزی درسی برای کنکور انسانی بدونی اینه که هرکسی از کنکور دادن هدف خودشو داره. پس قبل از هر کار بشین و سنگاتو با خودت وا بکن. ببین آینده‌ی شغلی خودتو چی می‌بینی، می‌خوای چیکاره بشی و اصلاً هدفت از کنکور دادن چیه؟

یادت باشه توی تصمیم‌گیری برای مسیر شغلی آیندت نباید به حرف این و اون توجهی داشته باشی و کورکورانه راه اشتباهو انتخاب کنی. برای یه انتخاب درست، بهترین کار اینه که با در نظر گرفتن علایق و استعدادات، شرایط و امکانات خانوادگی، مالی و بقیه موضوعات رشته‌ی مورد علاقه خودتو انتخاب کنی.

یادت باشه وقتی درباره هدفت آگاهی داشته باشی، انگیزه‌ی طی کردن این مسیر سخت و طولانی رو پیدا می‌کنی و می‌تونی به موفقیتی که لیاقتش رو داری برسی.

مشکل شماره 1: تقلید از برنامه‌ی یه کنکوری دیگه!

از اونجایی که ویژگی‌های شخصیتی آدما با هم متفاوته یه برنامه مطالعه کنکور انسانی نمی‌تونه پاسخگوی هدف‌ها و ویژگی‌های همه باشه. پس برنامه کنکور انسانی هرکسی باید مختص به خودش باشه.

یکی از ویژگی‌های اصلی یه برنامه‌ی خوب و کاربردی اینه که مخصوص خودت طراحی شده و اهداف، شرایط، مدل درس خوندن و تمام نکات ریز و درشت شخصیتی تو در اون گنجونده شدن.

 سری بزنید به: برنامه ریزی کنکور انسانی

برنامه ریزی برای کنکور تجربی : کدوم آزمون آزمایشی بهتره؟

کنکوری عزیز، همونطور که می‌دونی بخش مهمی از برنامه ریزی برای کنکور تجربی 1401، شرکت در آزمون‌های آزمایشیه. از اونجایی که این روزا آزمون‌های آزمایشی متنوعی وجود دارن، انتخاب برای بعضیا کمی سخت شده.

  • آزمونای قلمچی، گاج و ماز همگی دو هفته در میون برگزار میشن؛ به همین خاطر بودجه‌بندی فشرده‌تری نسبت به گزینه دو دارن. از نکات مثبت آزمون قلمچی انعطاف‌پذیری بالای برنامه مطالعاتی‌شه.
  • بودجه‌بندی ماز و قلمچی کاملا با هم یکسانه؛ با این تفاوت که ماز به صورت آنلاین و یه روز قبل از قلمچی برگزار میشه. پس می‌تونی این دو آزمون رو همزمان در برنامه کنکور تجربی بگنجونی.
  • در این صورت ماز مثل یه پیش‌آزمون برای قلمچی عمل می‌کنه. این موضوع توی افزایش آمادگیت برای آزمون تأثیرگذاره. همچنین در عین اینکه سطح سوالات آزمون ماز استاندارده؛ تست‌های خلاقانه و سطح بالای زیادی هم داره.
  • این در حالیه که زمان برگزاری آزمون گزینه دو هر 3 هفته یکباره برای همین بازه مطالعه کمی بلندتره. سطح سوالات این آزمون هم، استاندارد و خوبه و این از مزیتاش محسوب میشه.
  • از نظر جامعه آماری قلمچی نسبت به بقیه این آزمون‌ها انتخاب بهتریه. همچنین توی سه ماهه‌ی آخر، تعداد زیادی از کنکوری‌ها در آزمون سنجش ثبت نام می‌کنن.
  • یه آزمون دیگه سنجشه که معمولاً سنجش‌های بعد از عید از نظر جامعه آماری دقیق‌تر هستن چون آخرین سنجش‌‌ها رو اکثر کنکوری‌ها شرکت می‌کنن. آزمون‌های سنجش اعتبار و قدمت خوبی دارن و شرکت تو اون‌ها می‌تونه انتخاب خوبی باشه.

حالا با توجه به توضیحات ببین کدوم آزمون بیشتر به استاندارد‌ها و شخصیت خودت می‌خوره و اونو انتخاب کن.

سری بزنید به: برنامه ریزی کنکور تجربی

چرا مهمه تو انتخاب منابع کنکور تجربی دقت کنی؟

انتخاب منبع یکی از قدم‌های مهم توی برنامه‌ریزی کنکور حساب میشه و اگه بتونی در این خصوص خوب تصمیم‌گیری کنی از بقیه کلی جلو می‌افتی. دلیل شکست خیلی از کنکوری‌های سال‌های پیش هم انتخاب نادرست و ناآشنایی با منابع کنکور تجربی بوده، همین موضوع به خوبی اهمیت انتخاب درست منبع رو نشون میده.

تفکر اشتباه شماره 1: هر چی بیشتر کتاب بخری، امکان قبولیت بیشتره!

یکی از تفکرات اشتباه خیلی از کنکوری‌ها اینه که هرچقدر بیشتر کتاب تست و کمک آموزشی بخرن امکان قبولی‌شون توی آزمون بالاتر میره. این تفکر از پایه غلطه!

در شرایطی که تعداد و تنوع کتاب‌های کمک آموزشی این‌قدر بالاست، بهترین کار اینه که یک یا نهایتاً دو کتاب خوب برای هر درس انتخاب کنی.

یادت باشه چند منبعی بودن فقط بهت ضرر میزنه. پس ترجیحاً باید بهترین منابع برای کنکور تجربی برای خودت رو بشناسی و اونارو چند بار بخونی، نه چند تا کتاب رو نصفه و نیمه!

سری بزنید به: منابع کنکور تجربی

منابع کنکور رو درست انتخاب نکنی باختی!

انتخاب مناسب‌ترین و بهترین منابع کنکور 1401 اولین قدم برای رسیدن به موفقیت محسوب میشه و بخش خیلی مهمی از برنامه درسی کنکور به حساب میاد. تصمیم‌گیری درست توی این زمینه میتونه تأثیر چشمگیری توی نتیجه نهایی آزمون داشته باشه و تو رو از خیلیا جلو بندازه.

خصوصاً که این روزا سیل عظیمی از کتاب‌ها و منابع کنکور مختلف توی بازار موجود هستند، برای همین هم باید یاد بگیری که چه کتاب و منبعی برای سطح درسی و خصوصیات تو مناسب‌تره و میتونه توی مسیر بهت کمک کنه.

انتخاب کتاب، ویدئو آموزشی یا کلاس به عنوان منابع کنکور ؟ 

کنکور یه آزمون تستیه در نتیجه اگه با روش‌ها و تکنیک‌های تست زدن آشنایی نداشته باشی نمی‌تونی توی اون موفق بشی. به عنوان مثال باید کارهایی مثه مدیریت زمان، حل تست‌ها، حذف گزینه و… رو یاد بگیری.

آشنایی با یه سری تکنیک‎های تست زدن شاید کار رو برات آسون‌تر کنه اما برای اینکه حل تست‌هارو درست و اصولی یاد بگیری باید خودت دست به قلم بشی. در واقع اینکه یه نفر دیگه تست‌هارو برات حل کنه هیچ فایده‌ای نداره.

به همین دلیل هم با اینکه استفاده از فیلم‌های آموزشی و شرکت توی کلاس‌های کنکور میتونه توی رفع سوالات و مشکلات درسی و یادگیری مباحث مختلف خیلی مؤثر باشه نباید جایگزین کتاب‌های تست بشه.

کتاب‌های کمک آموزشی درسنامه‌های کامل و جامعی دارن که مطالب رو به خوبی توضیح داده و علاوه بر اون هم تست‌های متنوعی دارن که برای تثبیت و یادگیری مطالب خیلی تأثیرگذاره.

پس بهترین کار توی برنامه‌ریزی درسی اینه که کتاب‌های تست، اصل منابع کنکور 1401 باشن و برای رفع سوالات و مشکلات اگه لازم شد سراغ فیلم‌های آموزشی و کلاس‌های کنکور بری.

سری بزنید به: منابع کنکور سراسری

آیا یه سری مباحث رو می‌تونی به‌طور کامل حذف کنی؟

اگه تازه تو نیمه دوم سال میخوای درس خوندن واسه کنکور هنر رو شروع کنی و حس می‌کنی دیگه دیر شده، باید بگم اصلا نگران نباش! ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است فقط کافیه چند تا نکته مهم رو در نظر بگیری.

  • اول اینکه توی ماه‌های آخر دیگه فرصت آزمون و خطا نداری، پس بهتره ریسک نکنی و از یه مشاور حرفه‌ای کمک بگیری. مشاور با توجه به سطح تو و تسلطت به درس‌ها مباحث سخت و وقت‌گیر دروس رو حذف می‌کنه.
  • یه مشاور خوب می‌دونه کجای کدوم کتاب آسون‌تر، خوش‌فهم‌تر و تست خیزتره، پس کمکت می‌کنه تا پیداشون کنی و برای مطالعشون وقت بذاری.
  • در ضمن حواست باشه که اصلا و ابدا فکر حذف کامل یه درس به سرت نزنه که حسابی ضرر می‌کنی.
  • در نهایت هم لازمه بدونی که تسلط 100 درصدی داشتن روی نصف مطالب خیلی بهتر از اینه که تمام منابع کنکور 1401 هنر رو روخوانی کنی و تمام!

سری بزنید به: منابع کنکور هنر

تخمین رتبه کنکور اونقدر‌ها هم سخت نیست! 

یکی از دغدغه‌ها و سوالات اصلی هر کنکوری درباره تخمین رتبه است. شاید تو هم مثه خیلیای دیگه دلت بخواد از سیستم رتبه‌بندی کنکور و تراز و نکات مهم در این خصوص اطلاع داشته باشی و همچنین بدونی برای قبولی توی دانشگاه و رشته مورد علاقت درصدها و رتبه و ترازت توی آزمون باید تو چه محدوده‌ای باشه.

اصلاً منظورمون از رتبه چی هست؟

رتبه کشوری توی کارنامه کنکور سراسری در واقع عملکرد تو در مقایسه با بقیه شرکت‌کننده‌های آزمون رو بدون توجه به سهمیه‌ها، مناطق و بقیه فاکتورها نشون میده. البته رتبه اصلی توی کارنامه کنکور رتبه در سهمیه است که برای انتخاب رشته در دانشگاه سراسری بیش‌ترین تأثیر رو داره.

به چی می‌گیم تراز؟

نمره کل یا همون تراز در حقیقت یه تابع از اختلاف نمره شما با سایر داوطلبان جامعه آماری به حساب میاد. تراز نشون‌دهنده وضعیت علمی هر داوطلب کنکور در هر درس نسبت به بقیه شرکت‌کننده‌هاست.

روش محاسبه اون هم بر اساس فاکتورهای نمرات تراز کنکور، ضرایب هر گروه و تأثیر مثبت مواردی مثل معدل و سوابق تحصیلیه. تخمین تراز رابطه مستقیم با نحوه محاسبه رتبه کنکور داره.

منطقه 1 و 2 و 3 چه تاثیری داره؟

سهمیه مناطق شامل سه دسته منطقه 1، 2 و 3 میشه که هر کدوم از این سهمیه‌ها توی تخمین رتبه کنکور سراسری نقش دارن. سهمیه منطقه‌ای که شامل حال تو میشه بستگی به محل تحصیلت در سه سال آخر دبیرستان داره.

سهمیه مناطق، داوطلب‌های تمام گروه‌های کنکور رو توی خودش جا میده و شامل حال همه میشه. منطقه‌بندی طبق امکانات رفاهی، تحصیلی و آموزشی هر محل انجام میشه.

چه سهمیه‌هایی تو تخمین رتبه کنکور نقش دارن؟

خب برای اینکه با تأثیر سهمیه‌ها توی تخمین رتبه کنکور 1401 آشنا بشی اول بهتره انواع سهمیه رو بشناسی. اولین و مهم‌ترین سهمیه کنکور که شامل حال همه شرکت‌کننده‌ها میشه سهمیه مناطقه.

در این سهمیه تمام مناطق کشور بر اساس رفاه آموزشی و امکانات‌شون به سه دسته منطقه 1، 2 یا 3 تقسیم‌بندی میشن.

غیر از این مورد بقیه سهمیه‌های تأثیرگذار در تخمین رتبه کنکور که هرکدوم شامل یه سری افراد میشه سمیه‌های ایثارگران 25 درصدی، ایثارگران 5 درصدی، رزمندگان، خانواده شهدا، بهیاران و مناطق سیل‌زده هستن.

سری بزنید به: تخمین رتبه کنکور

انتخاب رشته کنکور به سبک حرفه‌ای‌ها

همانطور که می‌دونی بعد از برگزاری کنکور و اعلام نتایج از طرف سازمان سنجش، برای داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شدن زمان انتخاب رشته از راه می‌رسه. انتخاب رشته کنکور یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل اون محسوب میشه، با این حال متأسفانه خیلیا با روش صحیح این کار آشنایی ندارن و واسه همین با وجود رتبه‌های خوب به اون چیزی که لیاقتشو دارن و براش تلاش کردن نمی‌رسن. 

  • در قسمت بالایی کارنامه مواردی مثله شماره داوطلبی، نام و نام خانوادگی، قطب و ناحیه و استان بومی، محل تولد، معدل دیپلم و… رو مشخص کردن که همشون اطلاعات شخصی خودت محسوب میشن.
  • در جدول پایین این قسمت مشخص کردن که آیا اصلاً مجاز به انتخاب رشته شدی یا نه.
  • درصدای هر درس هم توی یه جدول به خوبی مشخص هستن.
  • ماکزیمم نمره کل زیرگروه‌ها همون ترازته. تراز در حقیقت یه تابع از اختلاف نمره تو با سایر داوطلبان جامعه آماری به حساب میاد و رابطه‌ی مستقیم با رتبه کنکور داره.
  • رتبه کشوری توی کارنامه کنکور سراسری در واقع عملکرد تو در مقایسه با بقیه شرکت‌کننده‌های آزمون رو بدون توجه به سهمیه‌ها، مناطق و بقیه فاکتورها نشون میده.
  • رتبه کل در سهمیه نهایی رتبه اصلی تو حساب میشه و انتخاب رشته هم بیشتر طبق اونه.
  • بعد از اون می‌رسیم به بررسی رتبه در زیرگروه‌ها. رشته‌های دانشگاهی در هر گروه تحصیلی توی چند تا زیر گروه دسته‌بندی میشن. مثلاً همونطور که تو این کارنامه می‌بینی تو گروه ریاضی 5 تا زیرگروه داریم. یا مثلاً در تجربی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی توی زیرگروه یک هستن و داروسازی و شیمی زیرگروه 2 . در واقع انتخاب رشته بر اساس رتبه در سهمیه نهایی زیرگروه رشته مورد نظر تو انجام میشه.
  • افرادی که سهمیه ایثارگران 25 درصد شامل حالشون میشه هم حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده رو کسب می‌کنن.

سری بزنید به: انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته دانشگاه آزاد 

بعد از برگزاری کنکور و اعلام نتایج از طرف سازمان سنجش، نوبت به انتخاب رشته می‌رسه که یکی از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین مراحل کنکور محسوب میشه. با این حال متأسفانه خیلی از کنکوریا با روش صحیح این کار آشنایی ندارن و توش دچار اشتباه میشن.

نکته‌ی اول: اهمیت انتخاب رشته اصولی در قبولی دانشگاه آزاد چیه؟

انتخاب رشته دانشگاه آزاد به شکل صحیح و اصولی اهمیت بسیار بالایی داره. اگه بتونی این کار رو درست انجام بدی به نتیجه زحماتت دست پیدا می‌کنی و موفق میشی. برای همینه که انتخاب رشته آزاد یا سراسی به کلی از مهم‌ترین مراحل برای کنکوری‌ها هستن و مشاورا روی آشنایی با اصول اون‌ها اصرار زیادی دارن. تازه انصراف بعد از انتخاب رشته آزاد و اعلام قبولی در دانشگاه شرایط سفت و سختی از جمله جریمه‌های سنگین و… داره و می‌تونه خیلی مشکل‌ساز باشه. پس از همون اول چشم‌هاتو باز کن و خیلی توی نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد دقت داشته باش تا دیگه درگیر عواقبش نشی.

نکته‌ی دوم: اصول انتخاب رشته دانشگاه آزاد چیه؟

قبل از هرچیز زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد توسط سازمان سنجش اعلام میشه. مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد یه دوره زمانی مشخصه که اغلب هرسال اون رو تمدید هم می‌کنن.

  • مسیر انتخاب رشته آزاد و سراسری بعد از اعلام نتایج کنکور از هم جدا میشه. بعد از اینکه رتبه‌ها و نتایج کنکور اعلام شد باید حتماً دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزاد که خود سازمان سنجش ارائه میده رو بخونی. این کار بهترین روش برای آگاهی پیدا کردن از کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد ، ظرفیت دانشگاه‌ها و رشته‌ها و… است.
  • بعد از این مرحله باید به سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد یعنی azmoon.org بری. در این سایت می‌تونی کد حداکثر 100 رشته رو توی لیست بیاری. رشته‌های مورد نظرت رو به سه گروه خوش‌بینانه، منطقی و بدبینانه تقسیم کن.
  • بعد هم 20 درصد لیستو با انتخابات خوش‌بینانه، 50 درصد رو با منطقی و 30 درصد باقی مونده رو با انتخابات بدبینانه پر کن. رشته‌ها رو به ترتیب (مطابق با علاقه‌ای که به خود رشته داری و اعتبار و… دانشگاه) توی لیست بچین.
  • همچنین خوبه که بدونی اگه علاوه بر رشته خودت توی یکی از رشته‌های معلق یعنی زبان یا هنر هم کنکور دادی موقع انتخاب رشته آزاد باید رشته‌های هردو رو توی یه لیست بچینی. به علاوه باید اشاره کرد که امکان ویرایش انتخاب رشته هم وجود داره.
  • تمدید مهلت انتخاب رشته دانشگاه ازاد از طرف خود سازمان سنجش اعلام میشه. همچنین امکان ویرایش انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم وجود داره.

سری بزنید به: انتخاب رشته آزاد